Jeden z najbardziej znanych skandynawskich teatrów tańca, Jo Strømgren Kompani, wystąpi w kilku polskich miastach.

Prezentacje spektaklu „A Dance Tribute to the Art of Football” Jo Strømgren Kompani podczas Dancing Poznań 2013 oraz w Pile, Bydgoszczy i Warszawie odbywają się jako część projektu: „Znaki czasu – pokonać granice. Działania artystyczno-edukacyjne w Polsce, Norwegii i Islandii”, w ramach programu  „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego” (Mechanizm Finansowy EOG 2009-2014).

Jak mówią sami artyści, przedstawienie A Dance Tribute to the Art of Football zgłębia fizyczną rutynę najwspanialszej gry na świecie i uwypukla estetyczny aspekt jej szaleństwa. Jego twórcą jest Jo Strømgren, choreograf spektaklu Czterdzieści, stworzonego niespełna miesiąc temu dla Polskiego Teatru Tańca.

Przedstawienia Jo Strømgren Kompani charakteryzuje typowe dla stylu zespołu połączenie tańca, teatru, teatru marionetek, muzyki na żywo i filmu. Tournée spektaklu JSK, który wystąpi również m.in. w Poznaniu i Bydgoszczy jest częścią projektu Znaki czasu – pokonać granice. Działania artystyczno-edukacyjne w Polsce, Norwegii i Islandii.

TRASA:

• Poznań, DANCING POZNAŃ 2013, Hala nr 2 Międzynarodowe Targi Poznańskie – 22 i 23 sierpnia 2013, godz. 21.00

• Piła, Regionalne Centrum Kultury, Fabryka Emocji – 26 sierpnia 2013, godz. 19.00

• Bydgoszcz, Opera Nova – 28 sierpnia 2013, godz. 19.00

• Warszawa, Teatr Imka – 30 sierpnia 2013, godz 19.00

• Konin, Oskard, CKiS Konin – 1 września 2013, godz 19.00

• Gniezno, Teatr im. Aleksandra Fredry – 4 września 2013, godz. 19.00

Informacje o spektaklu pod adresem: http://znakiczasu.eu/sub,pl,a-dance-tribute-to-the-art-of-football.html

 

A Dance Tribute to the Art of Football

Przedstawienie zgłębia fizyczną rutynę najwspanialszej gry na świecie i uwypukla estetyczny aspekt jej szaleństwa. Komentuje ono sztuczny konflikt pomiędzy „pospolitym sportem”, a „elokwentną sztuką”, podobny rozdźwiękowi między dumą i uprzedzeniami otaczającymi koncepcje „piłki nożnej klasy pracującej” i „baletu klasy wyższej”.

Przedstawienie stworzone na początku 1997 r. okazało się pierwszym w swoim rodzaju. Poszukiwania wcześniejszych spektakli tanecznych opartych na piłce nożnej nie przyniosły żadnych rezultatów. Nie licząc rosyjskiego choreografa, który w 1930 roku stworzył krótki balet, w którym jeden z tancerzy odtwarzał rolę piłkarza. Niestety po owym spektaklu nie została żadna dokumentacja. Prawdopodobnie był on stworzony w technice baletowej, do muzyki klasycznej.

Nasze rozległe podróże z tak prostą i przejrzystą ideą zaskakująco okazały się impulsem do pobudzenia kreatywności wielu ludzi. Krótko po wpływie jaki wywarliśmy na międzynarodowej publiczności dzięki poczcie pantoflowej, liczne spektakle piłkarskie zaczęły się pojawiać na całym świecie. Zbyt liczne, by mogły być tylko zbiegiem okoliczności. Większość w podobnym stylu choreograficznym. Iskry z tych produkcji prawdopodobnie znowu wznieciły ogień dla kolejnych przedstawień i wydarzeń. Nigdy nie dowiemy się dlaczego Andrew Lloyd Webber pojawił się w pierwszym rzędzie podczas naszej Londyńskiej premiery w towarzystwie swoich producentów, notując coś w swoim zeszycie przez całe przedstawienie. Zrozumieliśmy więcej podczas premiery jego musicalu o futbolu we wrześniu 2000 roku. Oczywiście, nie wymyśliliśmy ani piłki nożnej, ani tańca, lecz wciąż zastanawiamy się dlaczego nikt dotąd dokonał tej kombinacji podczas ogromnej przerwy od 1930 do 1997. Taniec współczesny w tym czasie miał podobno łamać wszelkie bariery.

Wraz ze zwiększającą się ilością piłki nożnej na różnych etapach, po prostu postanowiliśmy zakończyć przedstawienie. Ryzykowaliśmy, że będziemy kopiować samych siebie. Niemniej dokonaliśmy dwóch koprodukcji z innymi zespołami by osiągnąć inne pozaartystyczne cele. Wraz SKÅNES DANSETEATER stworzyliśmy „En hyllning til fotbollen”, z którym odbyliśmy intensywne tournee, skierowane głównie dla młodszej publiczności. Z zespołem TANZENSEMBLE BIELEFELD  wyprodukowaliśmy „A Remixed Dance Tribute to Football” w celu przeciągnięcia nowej publiczności, w okresie, gdy Niemcy były gospodarzami Mistrzostw Świata.

12 lat od dnia swoich narodzin, spektakl powrócił do życia. Ze względu na niekończący się strumień próśb i żądań publiczności,  przedstawienie zostało wznowione w roku 2009 roku.

Jo Strømgren Kompani, powstała w 1998 roku w Bergen, w Norwegii. Jest jednym z najstabilniejszych i odnoszących największe sukcesy teatrów tańca współczesnego  w Skandynawii. W repertuarze ma 27 produkcji, wszystkie zostały wyreżyserowane przez Jo Strømgrena, który jest też autorem choreografii. Spektakle prezentowano w ponad 50 krajach na całym świecie. Typowe  dla stylu zespołu jest osobliwye połączeniu tańca, teatru, teatru marionetek, muzyki na żywo i filmu. Znakiem rozpoznawczym jest poszukiwanie pozbawionego sensu języka. Zespół prezentuje się na wielu scenach teatrów narodowych i oper, a także na małych scenach alternatywnych i festiwalach, gdzie chętnie dzieli się swoimi produkcjami z różnymi współtwórcami. Siedzibą Jo Stromgron Kompani jest dyskretne biuro w domu z ogrodem  w Oslo, które służy jako zaplecze administracyjne dla 30-50 niezależnych artystów, wykonawców i pracowników technicznych, pracujących zazwyczaj na odległość, na tournee lub w fazie produkcji spektaklu. Zespół zrezygnował z własnej przestrzeni do prób i występów aby móc poszukiwać wydajności i maksymalnej elastyczności. Zespół był wielokrotnie odznaczany nagrodami i wyróżnieniami artystycznymi.

Jo Strømgren urodził się w 1970 roku w norweskim Trondheim, gdzie uczył się baletu klasycznego oraz pracował przez kilka lat jako tancerz tańca współczesnego, zanim kontuzja zmusiła go do poszukiwań bardziej multi dyscyplinarnej kariery twórczej. Jako niezrzeszony choreograf często jest angażowany przez zespoły baletowe, wśród nich: Wiener Staatsopernballet, The Royal Danish Ballet, Staatsoper Nürnberg Ballet, Gothenburg Ballet, Ballet de l`Opera National du Rhin, Royal Swedish Ballet i inne. Obecnie jest związany z Narodowym Baletem Norweskim. Jo stworzył wiele przedstawień tańca współczesnego dla takich zespołów, jak: Cedar Lake Dance Company, Danish Dance Theatre, Carte Blanche Dance Company, Cloud Gate Ensemble, Scottish Dance Theatre, Helsinki Dance Company, Repertory Dance Theatre Utah, Iceland Dance Company, Bern Ballet, Staatsheater am Gärtnerplatz München, czy Staatstheater Braunschweig. Jako reżyser teatralny specjalną miłością darzy dramaty Henrika Ibsena i głównie pracuje w teatrach skandynawskich: The Norwegian National Theatre, The Royal Danish Theatre, Reykjavik City Theatre, The National Theatre of Bergen, Malmö City Theatre. Na scenie międzynarodowej współpracował m.in. z Philadelphia Live Arts i Teatrem Puszkina w Moskwie.

Jako dramaturg stworzył ok. 15 sztuk, wystawianych na scenach wielu teatrów. Jest także chwilowo zaangażowany w reżyserię filmową.

Jego pierwszy film fabularny, pt. „Destination Moskow” powstał w 2003 r. Natomiast jego film taneczny „The Neighbour” w 2010 r. wygrał prestiżową Rose d’Or w Lausanne. Aktywność Jo Strømgrena na arenie międzynarodowej jest ogromna – w 2013 roku 20 różnych produkcji jego autorstwa było wykonywanych na całym świecie.

http://jskompani.no

  • RSS
  • Facebook
  • PDF
  • email