W dniach 18 – 28 lipca we Wrocławiu odbywać się będzie 13. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty.

Miłośnikom filmu festiwalu przedstawiać nie trzeba. To  festiwal filmów wykraczających poza granice konwencjonalnego kina. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty jest festiwalem wizjonerów kina, artystów bezkompromisowych, którzy mają odwagę iść obraną przez siebie drogą wbrew panującym modom i opowiadać o rzeczach najważniejszych swoim niepowtarzalnym językiem.

Wśród setek prezentowanych filmów znalazły się również skandynawskie produkcje, które polecamy Waszej uwadze.

KATEGORIA: MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMY O SZTUCE

Chimery/Chimeras
reżyseria:Mika Mattila / Finlandia, Szwecja 2013 / 87’
Otoczone mieszanką podziwu i lęku Chiny na mentalnej mapie świata zajmują miejsce szczególne. Również współczesna chińska sztuka od ponad 20 lat w międzynarodowym obiegu otoczona jest kultem. Na czym polega fenomen chińskiej tożsamości i fetysz chińskiej sztuki? Na to pytanie odpowiedzi szuka Mika Mattila, od kilku lat mieszkający w Państwie Środka, pod lupę biorąc twórczość dwóch artystów. Liu Gang jest wschodzącą gwiazdą, jeszcze do niedawna był skromnym absolwentem o chłopskich korzeniach. Gdy amerykański kurator wystawił jego zdjęcia w najbardziej prestiżowej galerii w Pekinie, jego kariera nabrała rozpędu, a życie codzienne uległo dramatycznej przemianie. W luksusowych restauracjach, wśród prominentnych znajomych, z obietnicą międzynarodowej kariery, Liu Gang nie jest już tą samą osobą. Druga portretowana postać to najbardziej znany celebryta chińskiej sztuki, Wang Guangyi – starzejący się multimilioner i pop-artysta, który w latach 80. konceptami z zachodniej sztuki rewolucjonizował chińską scenę artystyczną. Chimery to film o cenie sukcesu, ale też dzieło zadające pytanie, które słyszy się coraz częściej, i to nie tylko w Chinach: czy w zglobalizowanym świecie sztuka narodowa ma prawo bytu?
Strona filmu: http://www.chimerasfilm.com/

Jestem fikcją / I Am Fiction / Identitetstyveriet
reż. Max Kestner / Dania 2012 / 82’
Diaboliczna manipulacja, spisek czy projekt artystyczny? Najgłośniejszy proces dotyczący wolności sztuki w historii Danii, czyli Thomas Strøbech kontra Das Beckwerk, nie dotyczył granic kontrowersyjnych praktyk artystycznych, lecz kradzieży… tożsamości. Oskarżony, Das Beckwerk, jest artystą konceptualnym, uprzednio znanym jako Claus Beck-Nielsen. Po ogłoszeniu swojej śmierci i wystawnym pogrzebie reprezentującej go kukły od 2001 roku funkcjonuje pod nowym nazwiskiem. W 2009 roku wydaje powieść The Sovereign, w której w najdrobniejszych szczegółach opisuje prywatne życie pozywającego: kolegi po fachu oraz byłego wspólnika, Thomasa Strøbecha, również funkcjonującego pod wieloma innymi nazwiskami. Para artystów, przypominająca do złudzenia duńską, młodszą i bardziej dysfunkcyjną wersję Gilberta i George’a, zatraca się w przewrotnej grze, gdzie stawką jest wygrana w kuriozalnym procesie, z którego strony czerpią sadomasochistyczną przyjemność. Jak w rasowym dramacie sądowym mamy tu fałszywych świadków, bezczelne prowokacje, kalumnie i intrygi, oskarżenia i spreparowane dowody. Tyle że co jest fikcją, a co prawdą, nawet ława przysięgłych nie byłaby w stanie stwierdzić.

 

EUROPEJSKIE FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE

Dokumenty 2 – w zestawie 5 filmów m.in.:
Nie mam innego wyjścia, jak skakać z jednej sterty na drugą tak, jakby między nimi była pustka
reż.Gitte Villesen / Dania, Austria 2012 / 10’
Dokument duńskiej autorki ma przede wszystkim walory etnograficzne, służy poznaniu obcej nam społeczności Gambii, której kultura zbudowana jest na fundamentach zupełnie odmiennych od tych europejskich.
Brzegi wyspy odwiedzonej w biegu
Sander Breure, Witte van Hulzen / Holandia, Norwegia 2012 / 23’
Film nie jest analizą przyczyn tragedii z lipca 2011 roku, kiedy to Anders Breivik zabił na wyspie Utøya kilkadziesiąt osób. To raczej dokumentacja miejsca, które było świadkiem tamtych dramatycznych wydarzeń. Brzegi wyspy odwiedzonej w biegu to film o utopii, która pchnęła norweskiego terrorystę do zbiorowego morderstwa, a podróżników oglądanych w drugiej połowie dokumentu – do poszukiwania ziemi obiecanej
Eksperymentalne 2 – w zestawie m.in.:

Zapis obyczajów. Ostatnia maskarada Alfreda Rocha
Jumana Manna / Norwegia, Palestyna 2012 / 12
Alfred Roch był politykiem o artystycznym usposobieniu. W jego domu przed II wojną światową odbywały się popularne towarzyskie zabawy. Jumana Manna swoim filmem wraca do tamtego okresu, jednak jej intencją nie jest realistyczne odtworzenie atmosfery tamtych spotkań, ale wypływająca z nich refleksja nad wyczuwalnym w tamtym czasie napięciem społecznym, którego upust nastąpi wraz z pierwszą wojną izraelsko-arabską.

 

SEZON 2012/2013

GRA / PLAY
reż. Ruben Östlund / Szwecja, Dania, Finlandia 2011 / 118’
Ruben Östlund zrywa praktycznie ze wszystkimi wypracowanymi przez kino popularne metodami prezentowania fabuły: statyczna kamera, przewaga detali lub planów ogólnych, brak muzyki i oszczędna scenografia tworzące swego rodzaju efekt obcości, służą Östlundowi do ukazania narodzin przemocy pośród młodych imigrantów.
SUGAR MAN / SEARCHING FOR SUGAR MAN
reż. Malik Bendjelloul / Szwecja, Wielka Brytania 2012 / 86’
Nagrodzony Oscarem debiut szwedzkiego reżysera Malika Bendjelloula.To opowieść o aparacie cenzury, który – przez politykę piętnowania i zakazywania pewnych wytworów kultury – przyczynia się mimowolnie do rozwoju drugiego obiegu (dzięki takiemu procederowi bohater filmu, Sixto Rodriguez, został gwiazdą w RPA). To również historia złamanej kariery – spory talent nie ma siły przebicia na rynku, rzuca więc gitarę w kąt i zaczyna imać się prostych prac, żeby utrzymać rodzinę. To wreszcie kino, które oferuje kojący finał – koncerty Rodrigueza w RPA grane dla tysięcy fanów (o których przez lata nie miał pojęcia!) stanowią sporą dawkę do wzruszeń.

Dodatkowe informacje na stronie festiwalu
http://www.nowehoryzonty.pl

  • RSS
  • Facebook
  • PDF
  • email
Data dodania: 14 lipca 2013 | Kategoria: Film, Inne, Wydarzenia w Polsce | Tagi: , , , , , ,