Już 9 listopada rusza w Łodzi 17. Forum Kina Europejskiego CINERGIA – jedyny w Polsce festiwal poświęcony wyłącznie prezentacji nowego kina Starego Kontynentu.

W programie 17 FKE Cinergia znalazło się ponad 80 tytułów. Projekcje festiwalowe będą się odbywać pomiędzy 9 a 16 listopada w Kinie Charlie w Łodzi, w Sali Kinowej PWSFTViT w Łodzi, Kinie ŁDK. Gala Otwarcia i Gala Zamknięcia festiwalu odbędą się w Kinie Bałtyk. Organizatorami festiwalu jest: Stowarzyszenie Łódź Filmowa, Urząd Marszałkowski w Łodzi, Narodowego Centrum Kultury oraz Helios S.A.

Podczas tegorocznej edycji Forum, pojawi się sporo kina ze Skandynawii, w różnych sekcjach, w tym kilka filmów pokazywanych już  na innych festiwalach w Polsce i wielokrotnie nagradzanych.

Podczas najważniejszego pokazu, czyli Konkursu Debiutów Europejskich wybranych zostało dziewięć tytułów – trzy z nich to filmy z Danii, Norwegii i Szwecji. 

Oto one:

Ole Endersen reżyser debiutu „KING CURLING” znany jest w Norwegii jako współtwórca nowej fali norweskiej komedii telewizyjnej. Może się tez pochwalić Nagroda Gullrutena dla reżysera najlepszej komedii norweskiej na małym ekranie. „King Curling” to jego debiut filmowy, opowieść o grupie curlingowców, pełna skandynawskiego absurdalnego humoru opowieścią, daleko wybiegająca jednak ponad standardy klasycznej komedii sportowej w stronę psychologicznego dramatu. W samej Norwegii której publiczność nie od dziś kocha bohaterów outsiderów, ludzi nieprzystosowanych ale potrafiących o siebie zawalczyć, nie uciekających i nie wstydzących się swoich emocji, znajdujących sens we współdziałaniu i solidarności z innymi film zyskał tytuł Komedii Roku 2012 i odniósł frekwencyjny sukces (ponad 2 miliony sprzedanych biletów). Z pewnością grający główną rolę Alte Antonsen, który ma w Norwegii status komediowej gwiazdy przyczynił się do popularności „King Curling”. Także sam sport curling, który jest w Norwegii bardziej popularny niż hokej na lodzie czy łyżwiarstwo figurowe.
Rotterdam IFF 2012 ,
Komedia Roku 2012 w Norwegii
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=t8NH77CS2V4

„MISIACZEK” w reż. Madsa Matthiesena łamie różne schematy. Najbardziej widoczny to ten, ze oto w muskularnym ciele głównego bohatera mistrza kulturystyki ukrywa się nieśmiały i bardzo wrażliwy mężczyzna, szukający romantycznej miłości. Grający go Kim Kold nie jest aktorem ale autentycznym body builderem. Kolejne przełamanie schematu następuje kiedy w filmie spotykają się dwa światy, dwa spojrzenia na miłość w Danii i w Tajlandii. Wbrew logice takie spotkania i to pokazuje ten film wcale nie muszą kończyć się porażką. Te dwie tak różne wizje czasem udaje się ze sobą pogodzić No i wreszcie wprowadzeniu „Misiaczka” do polskich kin towarzyszyła nietypowa promocja. Przed  premierą w internecie można było oglądać zamiast tradycyjnego zwiastuna krótkometrażowy film pt: „Twój Misiaczek”, przygotowany przez Piotra Chodurę i Małgorzatę Borychowską z Tomaszem Oświęcimskich również prawdziwym kulturystą w roli tytułowej.
Najlepszy Film na Off Plus Camera , Krakow 2012
Nagroda za Reżyserię Sundance Festiwal 2012
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=NtvKeGXhxo0

O utracie niewinności ale w inny sposób opowiada także debiut Lisy Aschan pt: „SHE MONKEYS”. Inicjacji nastoletnich dziewcząt, którą kino mocno już wyeksploatowało towarzyszy tutaj i to jest stosunkowo nowy temat  przemiana kilkuletniej dziewczynki w świadomego swojej płci człowieka. Ciekawa także wydaje się diagnoza kultury, która definiuje nasze pojmowanie cielesności i pokazuje, że świat odarty z niewinności staje się areną brutalnej walki o dominację. Pod powierzchnia zdarzeń pulsuje erotyzm, niepokój, że nikt nigdy nad niczym nie ma kontroli, pożądanie ale i rozczarowanie. Krytycy magazynu „Variety” uznali Lisę Aschan, za jedno z najciekawszych młodych nazwisk kina europejskiego.  Dodać trzeba także, że to jedna z największych prowokatorek kina szwedzkiego. Jeszcze jako studentka, zwróciła na siebie uwagę realizując film reklamujący tampony chroniące przed…gwałtem („Fuck the Rapist”)
Nagrody na Tribecca Festival, Goeteborg IFF
Złoty Żuk za Najlepszy Film i Najlepszą Reżyserię Szwedzkiego Instytutu Filmowego
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=9RE7zDjuUf4

SEKCJA: MĘSKIE KINO DUŃSKIE – to w tym roku oddzielna sekcja prezentująca spojrzenie na kino duńskie z męskiej perspektywy.

Pokazane zostaną następujące filmy:

Niedziela w piekle
reż. Jørgen Leth , Dania 1979
Film dokumentalny opowiadający o Paris-Roubaix, wiosennym wyścigu kolarskim. Niezwykle trudny, określany mianem „Piekła Północy” wyścig i życie około wyścigowe przedstawione w filmie z obsadą największych gwiazd kolarskich.

Jądro wieczności
reż. Michael Madsen, Dania, Finlandia, Szwecja, Włochy 2010
Onkalo w języku fińskim oznacza „Kryjówka”. Tym słowem został nazwany pierwszy podziemny magazyn odpadów atomowych, których obecnie znajduje się 250 tysięcy ton na całym świecie. Po napełnieniu, kompleksu, zostaje on niezwłocznie zamknięty i uszczelniony. W założeniu Onkalo musi przetrwać około 100 tysięcy lat – tyle czasu potrzeba by odpady przestały stanowić większe zagrożenie. Dotychczas żadna budowla wzniesiona przez ludzi nie przeszła takiej próby czasu.

Taniec z Regitze
reż. Kaspar Rostrup, Dania 1989
Film jest portretem historii i zmian w życiu pary małżeńskiej w średnim wieku. Karl Åge i Regitze goszczą podczas letniego przyjęcia w ogrodzie swoich bliskich przyjaciół, syna i jego rodzinę. Karl Åge jest cichy, zdystansowany. Regitze – śmiała i żywa. Mężczyzna spogląda wstecz i rozmyśla nad ich miłością od pierwszego wejrzenia podczas wojny, wspólnego życia bez ślubu i innych momentów z przeszłości. Pamięta o jej miłości do tańca i swoim strachu, że jego towarzyska nieporadność mogłaby zniszczyć ich związek.

Europa
reż. Lars von Trier, Dania, Francja, Hiszpania, Niemcy, Szwajcaria, Szwecja 1991
W powojennej Europie powstaje nowy porządek. Młody Amerykanin przyjeżdża do Niemiec, ojczyzny swoich przodków, z zamiarem niesienia pomocy tym, którzy najbardziej ucierpieli podczas konfliktu. Zatrudnia się na kolei jako konduktor pociągów ekspresowych, gdzie zakochuje się w córce szefa. Sytuacja komplikuje się, gdy wychodzi na jaw, że ojciec dziewczyny współpracował z faszystami.

Wielki Niedźwiedź
reż. Esben Toft Jacobsen, Dania 2011
XIX-wieczna Dania. Dwie siostry mieszkają w odizolowanej wiosce wraz ze swoim ojcem – pastorem niewielkiego protestanckiego kościoła. Córki postanowiły zostać z ojcem oraz służyć kościołowi, pomimo szansy opuszczenia wsi. Jedna z sióstr odrzuca możliwość występu na paryskich scenach operowych – propozycji przebywającego we wsi francuskiego śpiewaka. Po kilku latach zaprzyjaźniona z owym śpiewakiem Babette pojawia się w wiosce i błaga rodzinę, żeby ją przyjęła jako służącą. Po śmierci ojca, siostry postanawiają wydać kolację, aby uczcić 100-lecie jego urodzin.

Uczta Babette
reż. Gabriel Axel, Dania 1987
XIX-wieczna Dania. Dwie siostry mieszkają w odizolowanej wiosce wraz ze swoim ojcem – pastorem niewielkiego protestanckiego kościoła. Córki postanowiły zostać z ojcem oraz służyć kościołowi, pomimo szansy opuszczenia wsi. Jedna z sióstr odrzuca możliwość występu na paryskich scenach operowych – propozycji przebywającego we wsi francuskiego śpiewaka. Po kilku latach zaprzyjaźniona z owym śpiewakiem Babette pojawia się w wiosce i błaga rodzinę, żeby ją przyjęła jako służącą. Po śmierci ojca, siostry postanawiają wydać kolację, aby uczcić 100-lecie jego urodzin.

Zastępstwo
reż. Ole Bornedal, Dania 2007
Do klasy VI B na zastępstwo przychodzi nowa nauczycielka. Ambitna kobieta przygotowuje klasę do międzynarodowego konkursu w Paryżu. Nauczycielka nie jest taka, jak inni pracownicy. Przenikliwe spojrzenie, umiejętność odczytywania myśli uczniów sprawiają wrażenie, że jest wcieleniem zła. Zastępczyni przekonuje dorosłych, którym skarżą się dzieci, że wybujała wyobraźnia uczniów, gry komputerowe oraz chore filmy science-fiction powodują, że dzieci wymyśliły sobie, że ich nauczycielka jest „obcym” z kosmosu.

Miałem marzenie
reż. Niels Arden Oplev, Dania 2006
Rok 1969 to czas znaczących przemian społecznych. Mieszkający w Danii 13-letni Frits, zafascynowany zmianami zachodzącymi na świecie, zwłaszcza wydarzeniami w USA. Chłopiec jest pod wielkim wpływem Martina Luthera Kinga. Uważnie ogląda relacje z wieców wolnościowych i wystąpień przeciwko dyskryminacji rasowej. Zasłyszane hasła motywują Fritsa do rozpoczęcia własnej wojny – przeciw despotycznemu nauczycielowi, karom i dorosłym, którzy nie akceptują nadchodzących zmian.

SEKCJA: FILMOWE ODKRYCIA EUROPY

Jackpot
reż. Magnus Martens, Norwegia 2011
„Jackpot” jest zwariowaną czarna komedią, gdzie wszystko zaczyna się od krwawej zemsty. Kiedy Oscar Svendson odzyskuje przytomność, leży w kałuży krwi w sex-shopie. Dostrzega broń trzymaną w ręku, otaczające go martwe ciała oraz przypatrującą się policję. Detektyw przesłuchuje podejrzanego mężczyznę. Próbuje krok po kroku zrekonstruować absurdalną, krwawą i jednocześnie zabawną historię grupy ludzi z fabryki sztucznych choinek, którzy wygrali 1,7 miliona koron na loterii. Martens jest fanem twórczości braci Coen i nie ukrywał, że podczas pracy nad swoim filmem inspirował się stylem filmowym „Fargo”.

Naked Harbour
reż. Aku Louhimies, Finlandia 2012
„Wszyscy pragną czuć i kochać“. Tak zdaje się brzmieć przesłanie filmu Aku Louhimiesa, który na swoich bohaterów wybrał ośmiu mieszkańców niewielkiego fińskiego miasteczka, a właściwie przedmieść Helsinek. Każde z nich jest w jakiś sposób zagubione i stara się odnaleźć miłość. Taka kombinacja pozwoliła pokazać przekrój fińskiego społeczeństwa. Powstał portret pełen ciepła i odrobiny czarnego humoru.

Więcej informacji na stronie festiwalu
http://www.cinergiafestival.pl/pl/

  • RSS
  • Facebook
  • PDF
  • email